سرور مجازی لهستان با ترافیک نامحدود

راه حل : مصرف بیش از حد از منابع سرور

شاید برای شما هم اتفاق افتاده که با مشکل مصرف بیش از حد از منابع از سمت هاستینگ خود برخورد کرده باشید و یا در صدد رفع این مشکل وب سایت خود باشید. در این مقاله قصد داریم به تمامی عوامی که باعث بروز این مشکل میشود بپردازیم و راهکارهای لازم جهت رفع آن را نیز ارائه کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

مصرف بیش از حد منابع چیست ؟

در هاست های اشتراکی مقدار محدودی از منابع که شامل پردازنده CPU ، رم RAM ، فضای دیسک HDD و … به هر اکانت اختصاص داده می شود. بسته به میزان قدرت سرور به هر وبسایت درصد خاصی از منابع سرور تعلق می گیری، زمانی که این میزان بیش از حد از پیش تعیین شده باشد به کاربر اخطار استفاده ی بیش از حد از منابع داده می شود.

در مواردی که پروسس بیش از حد باشد و اکانت باعث کندی سرور شود اکانت مسدود می شود و اخطار به صاحب اکانت ارسال می شود. در هر سرویس دهنده هاستینگ این شرایط و محدودیت ها تحت عنوان شرایط قرارداد در زمان خرید به کاربر اعلام میشود. که در سرورپارس هم این قوانین و مقررات در زمان خرید به تمامی کاربران اعلام میگردد.

دلایل ایجاد مشکل استفاده بیش از حد از منابع سرور چه هستند ؟

چنانچه وب سایت شما تحت سیستم مدیریت محتوای وردپرس است بهتر است کلیه موارد زیر را در خصوص سایت خود بررسی کنید. جالبه بدونید اگر وب سایت شما از منابع بیش از حد استفاده میکند، احتمالا برای بازدیدکنندگان هم کند بوده و با سرعت کمی بارگذاری می شود. پس در نتیجه رتبه بندی شما در موتورهای جستجوو گر نظیر گوگل را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. پس عوامل زیر را درخصوص سایت خودتون بررسی کنید و سعی کنید این مشکل را خیلی سریع برطرف کنید.

  1. بررسی افزونه های نصب شده
  2. بررسی قالب استفاده شده
  3. بررسی دیتابیس
  4. بروزرسانی ها را جدی بگیرید
  5. استفاده از رسانه با حجم بالا در سایت
  6. پیوندهای یکتا
  7. بازدید بالای سایت
  8. راه اندازی چند سایت وردپرس روی یک هاست

بررسی افزونه های نصب شده

با وجود اینکه افزونه های وردپرس امکانات و قابلیت های متعددی را در اختیار ما قرار می دهند اما استفاده غیر اصولی و نامناسب افزونه ها ممکن است مشکلاتی را برای ما ایجاد نمایند. یک نوع از این مشکلات مربوط به مشکلات امنیتی برای سایت ماست. علاوه بر این مورد مشکلات کندی سرعت سایت و امکان تداخل افزونه ها هم از دیگر مشکلاتی است که امکان روبرو شدن با آن را داریم. در پست “رابطه سرعت پایین وردپرس با افزونه نامناسب” قبلا راه حل های رفع این مشکل را ارائه کردیم.

بررسی قالب استفاده شده

در اکثر مواقع استفاده از تم های نا مناسب باعث کندی سایت و همینطور استفاده بیش از حد از منابع می شود. در چنین مواردی میتوانید با استفاده از پلاگین زیر نسبت به بررسی سلامت وب سایت خود اقدام نمایید. چنانچه قادر به رفع مشکلات تم خود نبودید میتوانید از یک برنامه نویس کمک بگیرید و یا نسبت به دانلود تم از مخزن وردپرس، تم فارست و سایر منابعی که تم های استاندارد ارائه می کنند استفاده کنید.

بررسی و بهینه سازی دیتابیس

نصب و حذف قالب ها و افزونه های متعدد باعث میشود در دیتابیس شما جداولی ایجاد و پس از حذف آن باقی بمانند. اما در واقع نیازی به حضور آنها در دیتابیس شما نیست. سعی کنید برخی مواقع  از قابلیت Repair که در phpmyadmin هاست قرار دارد برای بهینه سازی دیتابیس خود استفاده کنید. اگر آشنایی کافی در این خصوص ندارید افزونه ای برای بهینه سازی دیتابیس هم وجود دارد که در ادامه معرفی میکنیم.

توصیه میشود حتما قبل از استفاده از این افزونه از دیتابیس خود بک آپ تهیه نمایید.

اگر نیاز دارید تا نسبت به کوئری های دیتابیس خود اطمینان حاصل کنید، حتما از پست “رفع ​کوئری های کند سمت پایگاه داده” دیدن کنید.

 

بروزرسانی ها را جدی بگیرید

اکثر مواقع وارد پنل مدیریت وب سایت افرادی که سایت آنها دچار مشکلی شده که میشوم با کوهی از هشدارهای بروزرسانی مواجه میشم. لطفا حتما بروزرسانی های مربوط به وردپرس و قالب های خود را جدی بگیرید. در این بروزرسانی ها هم مشکلات امنیتی رفع می شود و هم کدنویسی ها به نحوی اصلاح میشوند که از کمترین منابع استفاده شود. در برخی از موارد هم امکانات جدید اضافه شده که میتوانید از آنها استفاده کنید. پس بروزرسانی را جدی بگیرید و حتما آن را انجام دهید.

 

استفاده از رسانه با حجم بالا در سایت

وب سایت شما، هارد اکسترنال نیست! پس هر نوع رسانه و با هر میزان حجمی را در آن بارگذاری نکنید. در بخش معرفی عوامل کندی وب سایت به “کاهش حجم سایت برای افزایش سرعت بارگذاری” پرداختیم. استفاده از رسانه ها با حجم بالا، حجم صفحه را به میزان زیادی افزایش میدهد. حال فرض کنید چند کاربر به صورت همزمان درخواستی سمت سرور برای بارگذاری یکی از صفحات سایت شما ارسال کنند. قطعا مصرف ترافیک بیش از حد شده و همینطور منابع بیشتری جهت بارگذاری اطلاعات نیاز خواهد شد. پس همیشه سعی کنید تا با بهینه کردن تصاویر و رسانه ها و کاهش حجم صفحات سایت خود تجربه خوبی برای کاربرانی که قصد مشاهده صفحات سایت شما را دارند ایجاد کنید و سرور را هم هلاک نکنید 😉

پیوندهای یکتا !

پیوندهای یکتا در وردپرس امکانی است که به شما دسترسی لازم جهت تغییر حالت url های سایت را میدهد. این امکان از طریق کدهای که در htaccess. درج میشود فراهم میگردد. اما در پست این دستورات ماژول mod_rewrite قرار داره که سمت سرور هست. اگر این ماژول نصب و یا فعال نباشه ممکنه در هنگام لود صفحات به دلیل وجود دستورات در فایل htaccess. سرور کراش و یا مصرف CPU بالا بره. برای مشاهده تنظیمات php سرور لینوکس کافیه کد زیر را در یک فایل php در روت سایت خودتون بارگذاری کنید و نتیجه اون را آدرس http://yoursite/filename.php مشاهده کنید.


 

بازدید بالای سایت

افزایش بازدید سایت مساوی است با افزایش استفاده از منابع. زیرا با افزایش بازدید سایت تعداد درخواست ها برای مشاهده اطلاعات سایت افزایش میباد در نتیجه ترافیک بیشتر و منابع بیشتری نیاز خواهید داشت. در چنین مواردی باید هاست شما قادر به پاسخگویی این همه بازدید باشد. پیشنهاد سرورپارس استفاده از هاست پرترافیک است. البته شما میتونید از مشاوره قبل از خرید برای بررسی سایت خودتون و انتخاب بهترین سرویس هاست بهره مند بشید.

 

سعی کردم تقریبا تمامی مواردی که باعث میشه تا این ارور را دریافت کنید را بررسی و راه حل رفع این مشکل را هم بهتون اعلام کنم. اگر مشکل دیگه ای در این خصوص داشتید حتما در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

نوشته راه حل : مصرف بیش از حد از منابع سرور اولین بار در وبلاگ سرورپارس. پدیدار شد.