سرور مجازی لهستان با ترافیک نامحدود

آشنایی با برگه ها و نوشته ها در وردپرس

این هفته با برگه ها و نوشته ها در وردپرس بیشتر آشنا میشیم و یاد میگیریم برای درج یک مطلب و یا ایجاد کردن یک صفحه در سایتمون چه کارهایی باید انجام بدیم، پس با ما همراه باشید. بعد از واردن شدن به صفحه پیشخوان وردپرس سایت، با انتخاب گزینه برگه ها، زیر منو آن باز میشود. برای مشاهده تمامی صفحات و یا برگه های موجود در سایت گزینه همه برگه ها و برای ایجاد یک برگه و یا صفحه تازه، گزینه افزودن برگه را انتخاب میکنید.

اگر از ابتدا با ما همراه بودید، خیلی خوب میدونید که از نصب وردپرس شروع کردیم و در جلسه قبلی هم، آشنایی با کل پیشخوان وردپرس را داشتیم. اگر با ما همراه نبودید و تازه به جمعمون پیوستین، میتونید آموزشهای صفر تا صد وردپرس را در دسته بندی سه شنبه های وردپرسی در بلاگ سرورپارس، دنبال کنید.

آموزش برگه ها و نوشته ها در وردپرس

ایجاد و مدیریت برگه ها در وردپرس

پس برای اینکه یک صفحه جدید در سایتمون با هم ایجاد کنیم، افزودن برگه را انتخاب میکنیم. همونطور که قبلا گفتیم، برگه ها، صفحاتی همانند صفحه اصلی، صفحه درباره ما، صفحه محصولات و .. هستند. بدیهیه که هر صفحه و یا برگه در سایت ما باید یک عنوان مرتبط با محتوایی که قرار هست در اون درج بشه داشته باشه، به فرض مثال میخوایم صفحه درباره ما را در سایت خودمون ایجاد کنیم. پس در بخش عنوان درباره ما را تایپ میکنیم.

بعد از اینکه عنوان صفحه خودتون را وارد کردید در بخش ویرایشگر که با یک کادر بزرگ سفید در صفحه نمایش داده میشه، اطلاعات مربوط به شرکت و یا مجموعه خودتون را درج کنید. همونطور که میبینید، ابزارهایی در بالای ویرایشگر هست، که با استفاده از اونها میتونید متن داخل صفحه را شخصی سازی کنید. برای بیشتر آشنا شدن با تمام گزینه ها تا انتهای ویدئو با ما همراه باشید.

ادیتور وردپرس

برای اینکه یک تیتر در متن ایجاد کنید از این قسمت میتونید استفاده کنید. تیترها میتونند از ۱ تا ۶ در صفحه شما بر حسب اولویت قرار بگیرن که تیتر ۱ بزرگترین سایز و تیتر ۶ کوچکترین سایز را داره. توجه داشته باشید برای استفاده از این ابزارها و اعمال تغییرات روی متنتون ابتدا باید اون متن را انتخاب کنید و سپس ابزار را انتخاب کنید.

اگر خواستید تیتر را به حالت متن معمولی و یا همون پاراگراف تبدیل کنید کافیه اون بخش از متن را انتخاب و از این بخش گزینه بند را بزنید.

گزینه بعدی برای تو پر کردن و یا بلد کردن یک بخشی از متن استفاده میشه

گزینه بعدی برای ایتالیک کردن متن یا کج کردن بخشی از متنه

لیست نشانه دار و فهرست عددی برای ایجاد کردن لیست های پشت سر هم در متن هستند

نقل قول هم از نامش مشخصه که برای بیان کردن صحبت و یا گفته شخصی خاص استفاده میشه که در هر قالبی این گزینه نمای متفاوتی از متن کلی صفحه داره و اصولا با تورفتگی و یا بک گراند و یا علامت نقل قول از متن اصلی مجزا میشه

گزینه های جپ چین راست چین و وسط چین هم محل قرار گرفتن و یا شروع متن را مشخص می کنند؛ که در کدام بخش از صفحه قرار بگیرن

از گزینه لینک برای لینک دادن بخشی از متن به صفحه دیگری استفاده میشه، یک بخش از متنتون را انتخاب میکنید ودر کادر وارد شده آدرس صفحه و یا لینکی که میخوایید با کلیک رو یاین کلمه کاربر به اون صفحه هدایت بشه را وارد میکنید.

با انتخاب گزینه تغییر نوار ابزار امکانات دیگه ای از قبیل :

خط خوردن : برای کشیده شدن خط روی یک متن

خط افقی : جهت درج یک خط افقی در صفحه و جدا کردن بخشی از متن از بخش دیگر

رنگ متن : جهت تغییر دادن رنگ بخشی از متن

چسباندن متن ساده یا paste کردن: جهت چسباندن متنی که قبلا کپی کردید به متن فعلی

پاکسازی ساختار : برای حذف استایل، رنگ پس زمینه و یا فونت متنی که از صفحه وب دیگر و یا مایکروسافت ورد و هر جای دیگری کپی کردید استفاده میشه

کاراکتر ویژه : جهت درج یک کاراکتر خاص در متن کاربرد داره

کم کردن تورفتگی و افزایش تورفتگی : برای ایجاد و یا حذف تورفتگی سایت استفاده میشه

باز گردانی و باز انجام : در واقع undo و redo هستند که کار قبلی شما را مجدد اجرا یکی به یک حالت قبل و یگری به یک حالت بعد میبره، مثلا در حین تایپ ناخودآگاه پاراگرافی را به اشتباه حذف میکنید میتونید از بازگردانی برای برگردوندن به حالت قبل از حذف پاراگراف استفاده کنید.

در بخش راهنما هم کلیدهای میانبر استفاده از ویرایشگر برای شما درج شده.

ادیتور شما دو حالت دیداری و متنی داره؛ در حالت دیداری متن ها را میتنید به همون صورتی که دیدید ویرایش کنید. اما در حالت متن کدهای html مربوط به متونی که در صفحه شما درج شده وجود دارند.

در صورتی که علاقمند هستید راجع به کدهای html بیشتر بدونید، از سایت html.com آموزش ها را پیگیری کنید.

اگر خواستیم داخل صفحه امون عکس داشته باشیم چی ؟ برای اضافه کردن هر نوع رسانه ای از قبیل تصویر، فایل صوتی و یا ویدئویی از گزینه افزودن پرونده چند رسانه ای استفاده میکنید.

برای بارگذاری یا آپلود یک تصویر کافیه اون را از کامپوترتون بکشید و داخل کادر سفید رنگ بندازید بعد از این که آپلود تصویر تمام شد گزینه گذاشتن در برگه را انتخاب میکنید. به همین سادگی

یک نکته : در زیر عنوان صفحه شما عبارتی با نام پیوند یکتا به چشم میخوره که شامل آدرس وب سایتتون به همراه عنوان برگه اتون هست.

اگر تمایل به تغییر عنوان برگه ای که دارید ایجاد میکنید دارید؛ از گزینه ویرایش کنار پیوند یکتا استفاده کنید. ( کلیک کن ، about us را تایپ کن و قبول را بزن )

تا اینجای آموزش با عنوان آشنا شدیم، یاد گرفتیم که متن داخل صفحه را چطور ویرایش کنیم و ادیتور را هم کامل یادگرفتیم.

حالا وقته اینه که صفحه ای که ایجاد کردیم را منتشر کنیم تا کاربرهامون بتونن اون را ببینن. اما ویژگی های برگه و تصویر شاخص چی هستند ؟

در ویژگی های برگه گزینه مادر یعنی : شما می‌توانید برگه‌های خودتون را به صورت سلسله مراتبی مرتب کنید. برای نمونه شما می‌توانید برگه‌ای با نام درباره من داشته باشید و برای این برگه، زیربرگه‌هایی با نام‌های دوران کودکی و سابقه کاری بسازید. محدودیتی برای تعداد و ژرفای این زیربرگه‌ها وجود ندارد.

گزینه قالب یعنی : توی بعضی از پوسته‌ها ممکنه ‌قالب‌های دلخواهی برای برگه‌هایی خاص با امکانات اضافی و یا نمایی متفاوت کدنویسی شده باشه،‌ در این صورت، شما آن‌ها را اینجا می‌بینید و با انتخابش صفحتون در اون قالب به نمایش در میاد. مثلا ابتدای صفحتون بنر بزرگی به نمایش در میاد و ..

گزینه چیدمان هم برای مرتب سازی صفحات هست. چون صفحه‌ها معمولا براساس حروف الفبا مرتب شده‌اند، شما می‌توانید ترتیب خودتون را بوسیله‌ی وارد کردن یک عدد (مثلاً ۱ برای اولی) در این کادر وارد کنید.

تصویر شاخص هم برای انتصاب دادن یک عکس یا تصویر به این برگه هست که در برخی قالب های این عکس چه برای برگه و چه نوشته در هدر و ابتدایی ترین بخش نمایش داده میشه

اگر فکر میکنید متن و یا صفحتون هنوز نیاز به ویرایش داره و حاضر نیست، با انتخاب ذخیره پیش نویس برگه شما با همین تغییرا ذخیره میشه و در پنل مدیریت برای ویرایش های بعدی در دسترستون هست؛ امــــــــا کاربرهاتون این صفحه را نمیبینند 😉

بخش نمایانی برای رمز دار کردن یک برگه و یا عدم نمایش صفحه به عموم استفاده میشه و تنها کاربرای خاصی که تعریف میکنید میتونن اون را ببینند.

با گزینه انتشار هم میتونید یک زمان مشخص برای منتشر شدن خودکار صفحه اتون را بر اساس تاریخ و ساعت تعیین کنید.

خوب دیگه دکمه اتتشار را میزنیم و برگه امون برای عموم کاربرا قابل دیدن میشه..

اگر میخواین خروجیه کارهایی که کردین را از دید کاربرتون ببینید از گزینه “پیش نمایش تغییرات” استفاده کنید. و اگر هم قصد حذف این برگه را دارید میتونید از گزینه انتقال به زباله دان استفاده کنید. این برگه اونجا میمونه و شما میتونید با انتخاب بازیافت اون را به لیست برگه هاتون برگردونید و یا با زدن پاک کردن برای همیشه از بخش زباله دان برگه ها هم حذفش کنید.

همه این مواردی که درباره برگه ها براتون توضیح دادیم در نوشته ها هم به همین شکل هست. اما اونجا دو امکان اضافه تر با عنوان های دسته بندی و برچسب ها داریم. نوشته ها میتونند شامل اخبار، پست های بلاگ و یا هر مقاله ای که دارای برچسب و یا دسته بندی هست باشن.

دسته بندی مطالب چیست ؟

از دسته‌ها می‌توانید برای تعریف بخش‌هایی استفاده کنید که نوشته‌های مرتبط به هم را گروه‌بندی می‌کنه. نام دسته پیش‌فرض تا وقتی که آن را از طریق گزینه‌های نوشتن تغییر نداده‌اید «دسته‌بندی‌نشده» است. حالا به نظر شما دسته‌ و برچسب چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟!

برچسب‌ها معمولاً کلیدواژه‌هایی هستند که اطلاعات مهم نوشته (اسامی، سوژه‌ها و غیره) را که ممکنه در سایر نوشته‌ها هم تکرار بشن را مشخص می‌‌کنه؛ در صورتی که دسته‌ها نوعی بخش‌بندی از پیش‌تعیین‌شده هستند. اگر به سایت خود به چشم یک کتاب نگاه کنید دسته‌ها مانند فهرست مطالب و برچسب‌ها مانند اصطلاحات مندرج در پاورقی اون هستند.

ایجاد کردنشون هم خیلی ساده است نامش را میزنیم و در بخش نامک هم اسم لاتینش را وارد میکنید. در بخش ماد هم اگر یک دسته ای زیر دسته دیگری باشه اون را به عنوان مادر انتخاب میکنید و بعد افزودن دسته تازه و تمــــــــــــام

حالا زمانی که دارید یک مطلب یا نوشته را در سایتتون درج میکنید، مثل اخبار یا مقالاتی که قراره در بلاگ سایتتون نمایش داده بشه میتونید در کادر کنار صفحه دسته بندی اون را انتخاب کنید و یا برچسب هایی که از قبل تعریف کردید را به متنتون بچسبونید.

خوب دوستای عزیز تا اینجا ۱۰% پیشرفت داشتید. خوشحال میشیم تا ۱۰۰% شدن با ما همراه باشید.

 

نوشته آشنایی با برگه ها و نوشته ها در وردپرس اولین بار در وبلاگ سرورپارس. پدیدار شد.